WORKSHOP 7 KAOHSIUNG



PERSONAL VISION II. –
「跨域藝創工作坊」
WORKSHOP with Tamás Szvet (HU) as part as the
Pier-2 Art Center 
駁二藝術特區PAIR Artist in Residence Program
National Sun Yat-sen University
國立中山大學 人文科技跨領域學士學位學程
Kaohsiung Municipal Jhongsiao Elementary School Kaohsiung TAIWAN
03.16.2019. 9:30-12:30h 


 The only true voyage of discovery ... would be … to possess other eyesMarcel Proust

Visual perception is the strongest sense. We smell, touch taste and hear in a limited distance, but we can see far away stars. However our perception is limited by ourselves. While the human vision is a protection, and a search engine, for food and shelter, the vision is also narrowed by our personality. We only see what we interested of. And we also see in a specific – cultural – way. Our background – and the school of thoughts – all lead our view in one direction, instead of helping to understand others. Maybe all problems in the world are caused by the narrow vision. Acknowledging our limitation, may help us to open our eyes, and to better understand each other.

In the workshop the participants created a filter – out of bamboo – representing their own worldview. After the making, the scope was used to take photos and to share the personal views with the others. Craft and technology (phone as camera) applied together, to combine the old (tradition) and the new (science) and the nature (bamboo).

Marcel PROUST: Remembrance of Things Past (In Search of Lost Time) [1913 — 1927] Vol. V, The Captive [1923], ch. II. The Verdurins Quarrel with M. de Charlus" (1929 C. K. Scott Moncrieff translation)

Video by Sonia Selavy

https://www.facebook.com/sonia.selavy/videos/10157726334457573/


跟著國際藝術家一同反思創作視覺的可能性~中山大學人科學程攜手駁二藝術特區共同推出「跨域藝創工作坊」

來自機電系、海工系、外文系等系所的同學聚精會神地聆聽匈牙利藝術Tamás Szvet分享他在韓國、日本、美國等地的駐村創作,跟著他一起思考如何反思人的視覺特性。接著,同學們又一同拿起美工刀在竹筒的節膜上刻挖出圖紋,並結合手機光源在牆面上投影,和藝術家一同完成一場視覺試驗
中山大學人文科技科技跨領域學士學位學程(人科學程)與駁二駐村藝術家計劃合作,邀請來到台灣的國際藝術家們來為中山大學的學生們演講分享創作歷程與理念,並舉辦「跨域藝創工作坊」帶領學生共同體驗藝術創作的樂趣。主辦人宋世祥助理教授表示:「駁二藝術特區不只是最接近中山大學最近的藝文資源,當中更有來自全世界與全台灣優秀的藝術家。在這追求跨領域的時代,希望能過與這些藝術家們的合作,跟著藝術家學習如何對世界提問進而激發自己的創意。

這場「跨域藝創工作坊」也是五月份「鹽夏不夜埕」創意街區活動的暖身。宋老師希望能藉由藝術家的分享,讓即將於「鹽夏不夜埕」製作數位裝置藝術的同學們能體會到藝術家的思維方式與創作技巧,進而提升屆時活動中作品的藝術性與成熟度
「我的姓Szvet在匈牙利語就是『光』的意思,所以我的藝術都以『光』與『視覺』為主題。」Tamás表示。

擔任第一場次工作坊講師的Tamás Szvet為視覺藝術家,創作作品都以反思人類視覺形成構成為主題。近年來分別受邀至日本、韓國、美國等擔任駐村藝術家,簡潔充滿詩意的作品非常受到各地藝術愛好者歡迎,在去年參與台北竹子湖。這次在駁二駐村時間,Tamás 也以台灣在地的『孟宗竹』為素材,並以在「龍虎塔」所受到的發,製作出具有地方代表性的作品「認同口」
「跨域藝創工作坊」舉辦於中山大學於鹽埕區忠孝國小所設立的「鹽埕灶腳社會創新基地」,共有二十多名來自各系所的學生加入,亦有國小老師與家長一起來向藝術家學習。活動分成三部分,藝術家Tamás先是介紹了自己歷年來的創作,再帶著同學們在「竹筒上」做孔洞造型設計,最後再結合手機相機透過這些造型孔洞攝影,或是用手電筒做出造型投影。

課後Tamás表示,雖然同學們來自不同的科系,但很意外他們都對藝術有興趣,並且來自不同專業領域的他們在創作上非常有潛力。
參與本次活動的海工系陳昱穎同學表示:「平常能參與藝術家工作坊就是很難得的經驗,更何況是外國藝術家更是難上加難,今天謝謝駁二跟宋老師提供這個機會。tomas 讓我學到看事情的角度是那麽豐富多元的,利用光影來訴說故事。利用光影互依互存的特性來體現一個文化的過去跟未來是很特別的。最後的竹子工作坊更加加深了我看世界的多樣性跟多元角度!」
光電系的賓文曼同學也表示:「光與影之間的關係,經過藝術家之手,變化出非常多不同的樣貌。明明是生活中每天都會用到的照明,但是我們卻從來沒有思考過他除了帶給人們方便,還帶來了什麼。除了認真的思考光源與人類的連結,藝術家也給了我們機會好好思索燈光的意義。」

















© szvettamas.com - All Rights Reserved 2009 Tamas Szvet
Please contact Tamas Szvet for use or publication of these articles or any written or visual content