"SZINKÖR" / video installation /TV, neodymium magnet, video 1’12”, [2014]
(Szinkör was the name of the Summer Wood Theatre in Hodmezovasarhely city (HU)
Documents help
our memory, but the process of remembering influenced by several things. In
shocked state for example we lose details, but the clear memories are also
became blur after some years. Media is easily manipulated, so the digital
archives are also making the way of remembering to be a not fixed state. Interesting
example is the story of an already nonexistent theatre building of the Hungarian
city Hódmezővásárhely. Most of the people remember the wood theatre as it was
burned down. Historical documents however point out the fact that the city had
to take down the building, due to the old structure of the wooden architect. With
the aim to cleaning of the theories, all archive pictures and information were
collected. But the images lost their colours and does not kept the original
size and dimension. An interactive installation built out of the archive, where
an old television modified with magnets. In this way the pictures became re coloured,
and moved by the visitors. The installation based on the experiments of Dr.
János Márki-Zay, who introduced old television as a tool to show the magnetic fields.
While the professor focused on magnetic experiments in education, it is also
possible to use moving images, and observe the deformation from a philosophical
perspective.
[Fig.1.] Summer Wood Theatre, postcard from Hódmezővásárhely, Hungary, from the first half of the 20th century, Ferenc Kovács collection
[Fig.2.] picture from the book: Dr.
János Márki-Zay János: A színes mágnesség, Norma Nyomdász Kft.
Hódmezővásárhely, 2008
Dokumentumokon, archív
felvételeken, és átélt emlékeken segítik a kollektív emlékezetet. De a
visszatekintés folyamatát sok minden befolyásolja. Sokkos esetben például a
figyelem szétszóródik, de a tisztán megszerzett és átélt élmények is fakulnak, összemosódnak.
Ugyanakkor a technikával rögzített képek könnyen manipulálhatóak, így sem azok,
sem saját emlékeink nem őrzik meg igazán azt, ami elmúlt. A hódmezővásárhelyi
Nyári Színkörrel foglalkozó munka egy teljesen eltűnt térre hívja fel a
figyelmet. Az 1950-ben lebontott színházat már csak fekete fehér képek
segítségével idézhetjük meg. A fotók nem őrizték meg a térbeliséget, és a
színeket sem. Az interaktív munkát a helyi matematika-fizika szakos tanár, Dr.
Márki-Zay János mágneses tér demonstrálására kifejlesztett módszere inspirálta.
A színes mágnesség (2008) című könyvben publikált eljárás a színes televíziók
működésére épül, melyekben a mágnesesen eltérített töltött részecskék
(elektronok) és a képernyőre felvitt fluoreszkáló anyagú festékpontok (melyek a
színeket képezik) megmutatják a közelükbe helyezett mágnesek erővonalait. Míg
Márki-Zay eljárásával az oktatás forradalmasítására törekedett, addig a
kiállított munkában a megjeleníthető és módosítható tartalmakra helyeződik a
hangsúlyt. Mivel a színes TV-n lejátszott fekete fehér film is a színek
keveréke (piros+ zöld+kék=fehér), így egy színét vesztett felvétel is színessé
válhat, nem színhelyessé, de vizuálisan újjá.
[Fig.1.] Az 1989-ban épített és 1950-ben lebontott népkerti nyári
színkör, vagy faszínház Hódmezővásárhelyen, a 20. század elején. Régi képeslap
Kovács Ferenc gyűjteményéből.
[Fig.2.] Dr. Márki-Zay János:
A színes mágnesség, Norma Nyomdász Kft. Hódmezővásárhely, 2008