PSEUDO GARDEN (2018)
interactive video - light installation
Yukka Filamentosa; camera; projection, various size
interactive video - light installation
Yukka Filamentosa; camera; projection, various size
Ámos Imre-Anna Margit Museum, Art
Capital 2018, Szentendre (HU)
09. June - 02. Sept.2018.
09. June - 02. Sept.2018.
The interactive video and light installation made
especially for the Art Capital 2018 – Hungary’s largest fine art festival in
Szentendre, connected to the main theme of the festival, organized by the main
curator Gábor GULYÁS, in the title: ”IN PURSUIT OF EDEN”. Exhibited in the Ámos
Imre-Anna Margit Museum, together with the artist Klára Petra Szabó, organised
by the curator Noémi SZABÓ.
“The
exhibition draws parallels between gardening and artistic creation, considering
the two as forms of retreat or escape—but certainly as something that
facilitates freedom. The artificially created reality of the garden is in fact
the most ancient way of life: the cyclicity of its flourishing and decay is a
symbol of man’s life and artistic-creative nature, as is the fact that it is
cultivated and does not burgeon freely like nature.” Noémi SZABÓ
The infinite palm installation: PSEUDO
GARDEN (2018) recall an idyllic, Eden like dreamed place. Real plans and
digital images merge together in a video feedback loop effect, to create this
illusion. In this way the work is both real and artificial. While “Since the
ancient cultures of the East, each great historical age had its characteristic
garden. Modernity, it appears, is the first era that is without its own
distinctive garden-type.” Furthermore, the
contemporary man often lives without garden, only the houseplants and balconies
– as pseudo gardens – replace the real nature. The installation therefore
introduces the relationship of the modern man with the nature, since „ A garden
will say a lot about how its designers and upkeepers relate to the universe, as
attested to by the microcosms of Chines and Japanese gardens, the Arab gardens
divided into eight parts in accordance with the sectioning of the Koran, the
French gardens formed on the dictates of optical principles, and bythose
English gardens with their irregularly shaped labyrinths connected to enormous
green lawns.” Gábor GULYÁS: Art Capital 2018 main concept
PSEUDO KERT (2018)
interaktív videó - fény installáció
Yukka Pálmaliliom; kamera; projekció, változó méret
Ámos Imre-Anna Margit Múzeum, Art Capital 2018, Szentendre (HU)
2018. június 9. – szeptember 2.
Yukka Pálmaliliom; kamera; projekció, változó méret
Ámos Imre-Anna Margit Múzeum, Art Capital 2018, Szentendre (HU)
2018. június 9. – szeptember 2.
Az interaktív videó - fény installáció kifejezetten az Art Capital’18
Szentendre (2018. június 9 - szeptember 2.) –művészeti fesztiválra készült, kapcsolódva a rendezvény
kertre fókuszáló, Gulyás Gábor főkurátori tematikájához.:
“Az Édenkert nyomában” Az Ámos
Imre-Anna Margit Múzeumban bemutatott kiállítás Szabó Klára Petra képzőművésszel
közösen, Szabó Noémi kurátor szervezésében valósult meg.
„A kiállítás a kerti munka és a művészi alkotás párhuzamba
állításával foglalkozik, e két tevékenységet egyfajta visszavonulásként, vagy
elmenekülésként, de mindenképp a szabadság zálogaként definiálva. a kert
mesterségesen létrehozott valósága valójában a legősibb életmetafora: kibomlásának és elhervadásának ciklikussága, a természet
burjánzásával szemben álló megműveltsége magának az emberi létezésnek és az ember művész-alkotó természetének szimbóluma.” Szabó Noémi
A végtelenített
pálmafás installáció: PSEUDO KERT (2018) egy
idilli – paradicsomi – helyet illusztrál, mintegy az elvágyódás helyét. Mindezt
a valódi élő növény, és annak digitális sokszorosításának
illúziójával jeleníti meg. A ritmusosan ismétlődő pálmasor egyszerre természetes, és
mesterséges. Míg „Az ókori keleti kultúrák óta minden nagy történelmi
korszaknak megvolt a maga kerttípusa, alighanem a modernitás az első olyan
kor, amelyhez nem társítható karakteres kert.” Ráadásul
a mai ember legtöbbször kert nélkül él, és már
csak a szobanövények, vagy az erkélyeken berendezett pseudo kertek
helyettesítik számára a természetet. Így az installáció a modern ember
természethez való viszonyát is bemutatja, hiszen „A kert sokat elmond
arról, hogy tervezői, művelői miképpen viszonyulnak a világmindenséghez. A kínai és
a Japán kert mikrokozmosza, a Korán tagolása nyomán nyolc részre osztott arab
kertek, az optikai elvek szerint szerveződő francia
kertek vagy éppen az angol kertek hatalmas pázsitokhoz kapcsolódó szabálytalan
formájú labirintusai mind-mind erről a viszonyról tanúskodnak.”
Gulyás Gábor: Art Capital 2018 koncepció
ART CAPITAL 2018 – IN PURSUIT OF EDEN
Szentendre (HU)
9. - 24. June 2018
9. - 24. June 2018
Yoko Ono; Rita Ackermann; AES+F; Monika Baer; Žarko Bašeski; Zsolt Berszán; Ákos Birkás; Klára Petra Szabó; Tamás Szvet; Tim Eitel; Elena Kovylina; Erik van Lieshout; Joana Malinovska; Angelika Markul; Erik Mátrai; Mohau Modisakeng; Nádas Péter; Daniel Richter; Kamen Stoyanov; Attila Szűcs; Ottó Vincze …