recolour



Recolour / video installation /TV, neodymium magnet, video 1’12”, [2014]


Documents help our memory, but the process of remembering influenced by several things. In shocked state for example we lose details, but the clear memories are also became blur after some years. Media is easily manipulated, so the digital archives are also making the way of remembering to be a not fixed state. Interesting example is the story of an already nonexistent theatre building of the Hungarian city Hódmezővásárhely. Most of the people remember the wood theatre as it was burned down. Historical documents however point out the fact that the city had to take down the building, due to the old structure of the wooden architect. With the aim to cleaning of the theories, all archive pictures and information were collected. But the images lost their colours and does not kept the original size and dimension. An interactive installation built out of the archive, where an old television modified with magnets. In this way the pictures became re coloured, and moved by the visitors. The installation based on the experiments of Dr. János Márki-Zay, who introduced old television as a tool to show the magnetic fields. While the professor focused on magnetic experiments in education, it is also possible to use moving images, and observe the deformation from a philosophical perspective.


[Fig.1.] Summer Wood Theatre, postcard from Hódmezővásárhely, Hungary, from the first half of the 20th century, Ferenc Kovács collection
[Fig.2.] picture from the book: Dr. János Márki-Zay János: A színes mágnesség, Norma Nyomdász Kft. Hódmezővásárhely, 2008


Mágneses Szeánsz / videó installáció / TV, neodímium mágnes, videó 1’12”, [2014]

Dokumentumokon, archív felvételeken, és átélt emlékeken segítik a kollektív emlékezetet. De a visszatekintés folyamatát sok minden befolyásolja. Sokkos esetben például a figyelem szétszóródik, de a tisztán megszerzett és átélt élmények is fakulnak, összemosódnak. Ugyanakkor a technikával rögzített képek könnyen manipulálhatóak, így sem azok, sem saját emlékeink nem őrzik meg igazán azt, ami elmúlt. A hódmezővásárhelyi Nyári Színkörrel foglalkozó munka egy teljesen eltűnt térre hívja fel a figyelmet. Az 1950-ben lebontott színházat már csak fekete fehér képek segítségével idézhetjük meg. A fotók nem őrizték meg a térbeliséget, és a színeket sem. Az interaktív munkát a helyi matematika-fizika szakos tanár, Dr. Márki-Zay János mágneses tér demonstrálására kifejlesztett módszere inspirálta. A színes mágnesség (2008) című könyvben publikált eljárás a színes televíziók működésére épül, melyekben a mágnesesen eltérített töltött részecskék (elektronok) és a képernyőre felvitt fluoreszkáló anyagú festékpontok (melyek a színeket képezik) megmutatják a közelükbe helyezett mágnesek erővonalait. Míg Márki-Zay eljárásával az oktatás forradalmasítására törekedett, addig a kiállított munkában a megjeleníthető és módosítható tartalmakra helyeződik a hangsúlyt. Mivel a színes TV-n lejátszott fekete fehér film is a színek keveréke (piros+ zöld+kék=fehér), így egy színét vesztett felvétel is színessé válhat, nem színhelyessé, de vizuálisan újjá.


[Fig.1.] Az 1989-ban épített és 1950-ben lebontott népkerti nyári színkör, vagy faszínház Hódmezővásárhelyen, a 20. század elején. Régi képeslap Kovács Ferenc gyűjteményéből.
[Fig.2.] Dr. Márki-Zay János: A színes mágnesség, Norma Nyomdász Kft. Hódmezővásárhely, 2008




































All Rights Reserved © 2009 Tamas Szvet
Please contact Tamas Szvet for use or publication of these articles or any written or visual content.